DUEL BETWEEN SUMANTRI AGAINST SOSROBAHU (PART ONE)

In wayang stories, most mighties one on one fighting is a duel between Bambang Sumantri against Arjuna Sasrabahu. There are no stories more mighty than that one. Although in Wayang Mahabarata story titled “Karno Tanding”, duel Adipati Karno against Janoko is categorized as great fighting. Or in another wayang story of Ramayana titled “The Death of Kumbokarno”, the story is still less mighty than Bambang Sumantri versus Arjuna Sasrabahu’s fighting.

Foto Kembar Sumantri dan Sosrobahu Mirip Rambo

Wonten ing cariyos ringgit purwa, perang tanding setunggal mengsah setunggal, ingkang paling kaloko namung cariyos “Perang Tandingipun Bambang Sumantri mengsah Arjuna Sosrobahu ”. Mboten wonten cariyos perang tanding ingkang langkung sora/kaloka kejawi namung cariyos kala wau. Nadyan wonten ing cariyos Ringgit Purwa Mahabarata kanthi lampahan “Karno Tanding”,  perangipun Adipati Karno mengsah Janoko, kalebet perang ingkang agung. Utawi wonten ing cariyos Ringgit Purwa Ramayana kanthi lampahan “Guguripun Kumbokarno”. Taksih kawon kaliyan cariyos kalawau.

Dalam cerita pewayangan, perang tanding satu lawan satu, yang paling dahsyat adalah “Perang Tanding antara Bambang Sumantri Melawan Arjuna Sasrabahu”. Tidak ada cerita perang tanding yang lebih hebat darinya. Meskipun dalam cerita Wayang Mahabarata dengan lakon “Karno Tanding”, perang tanding antara Adipati Karno melawan Janoko adalah termasuk perang tanding yang hebat. Atau dalam cerita Wayang Ramayana dengan lakon ‘Gugurnya Kumbokarno”. Masih kalah hebat dengannya.

Cerita ini diawali dengan pencitraan Maharaja Arjuna Sasrabahu, Raja di Kerajaan Mahespati seperti berikut.

Moho Prabu Arjuno Sosrobahu ing Mahespati misuwur adilipun. Prabawanipun upami kados padhanging srengenge ing mengsa katiga, Panjenanganipun kineringan ing sesaminipun ratu, awit saking kaprawiranipun ing paprangan. Mboten wonten ingkang saget nimbangi. Para ratu ingkang nunggil jaman akaliyan Moho Prabu Arjuno Sosrobahu kaupamekaken rembulan, Moho Prabu Arjuno Sosrobahu ingkang minangka srengenge, sorotipun angucemaken padhanging rembulan.

Maharaja Arjuna Sasrabahu di Mahespati terkenal adilnya. Kewibaannya bagaikan sinar matahari di musim kemarau. Beliau dihormati oleh sesama raja, karena keperwiraannya atau keahliannya di dalam mengatur strategi perang. Tidak ada yang dapat menandinginya. Para raja yang hidup satu zaman dengan Maharaja Arjuna Sosrobahu diumpakan rembulan, Maharaja Arjuna Sasrabahu yang menjadi matahari, cahayanya membuat suramnya cahaya rembulan.

Katrangan wonten ing cariyos utawi lampahan “Sumantri Ngenger” bilih priyagung kekalih meniko kados dene “jambe sinigar”. Radi ewet anggenipun mbedakaken pundi Raden Sosrobahu pundi Raden Sumantri. Bedanipun Raden Sumantri kaliyan Raden Sosrobahu wonten ing watakpun/sifatipun. Raden Sosrobahu meniko anggadahi sifat ingkang sabar, mboten rumaos yen diri pribadipun waskihto, lan tansah andap asor dhumateng sintena kemawon. Benten kaliyan Raden Sumantri ingkang anggadahi watak ugal-ugalan.

Keterangan yang ada pada cerita atau lakon “Sumantri Ngeger” ternyata kedua orang yang terkenal ini “bagaikan pinang dibelah dua” atau kembar identik. Agak sulit untuk membedakan yang manakah Raden Sosrobahu dan yang manakah Raden Sumantri. Beda antara Raden Sosrobahu dengan Raden Sumantri terletak pada watak/sifatnya. Raden Sosrobahu itu memiliki sifat penyabar, tidak merasa dirinya orang yang pandai/super, dan selalu merendahkan dirinya kepada siapapun. Berbeda dengan Raden Sumantri yang memiliki sifat yang ugal-ugalan.

Mbenjang bilih perang tanding menika badhe dipun melai, wonten ing sak lebetipun palagan, kekalihipun ngasruk busono kasatrian. Dhasar dedeg piyadeg ipun sami, busono utawi agemanipun inggih meh sami. Bedanipun wonten ing iket mustaka utawi udhengipun. Raden Sosrobahu ngagem udheng pethak, dene Raden Sumantri ngagem udheng cemeng, kados kagunganipun “Rambo”.

Kelak bila perang tanding (duel satu lawan satu) akan dimulai, dalam arena duel, keduanya memakai pakaian ksatria (prajurit utama). Penampilannya sama, busana atau pakaian (pakaian prajurit) nyaris sama. Bedanya ada pada ikat kepala atau udheng. Raden Srosrobahu memakai ikat kepala putih, sedangkan Raden Suamantri memakai ikat kepala hitam, seperti milik “Rambo”.

Saderengipun mlebet dhateng cariyos candhakipun, kawula ngaturaken agunging pangaksami bilih cariyos meniko  wonten bahasa Inggris ingkang lumebet. Bahasa Inggris penulis “awon sanget”. Pramila saking menika, kasuwun para sutrisno kersaa paring pitedhah dhateng kawula. Ing pangajab, mugi-mugi cariyos menika dipun waos kaliyan mahasiswa manca negari ingkang saweg ngangsu kaweruh wonten ing Universitas Negeri Malang. Matur nuwun.

Sebelum memasuki ke dalam cerita selanjutnya, penulis memohon maaf yang sebesar-besarnya bila di dalam cerita ada bahasa Inggris yang masuk. Bahasa Inggris penulis “sangatlah jelek”. Oleh karena itu, mohon para pembaca yang budiman berkenan memberi petunjuk kepada penulis. Dengan harapan, mudah-mudahan cerita ini dibaca oleh mahasiswa asing yang sedang belajar di Universitas Negeri Malang. Terima kasih.

 BERSAMBUNG…

 

Malang, 14 Mei 2012

Ki Dalang Djoko Rahardjo

dari Padepokan Subag Sarana Pendidikan BAAKPSI UM

Post Author: humas admin